Storytelling och AF

När jag var nere i Malmö i förra veckan för att träffa både Malmö Högskola och några av de aktörer som finns kring att skapa tillväxt så har jag vässat mig och min presentation kring www.refo.nu. Den börjar för lite mer än ett år sen med att jag ska bli mormor. Barnbarnet hade det lite trögt i början och det blev ganska många vaknätter vid köksbordet och maken och jag funderar på många olika saker. Bland annat till vilket samhälle Frankie skulle växa upp i…… Läs resten av av berättelsen här. Min historia sätts i ett sammanhang och blir så mycket mer än en presentation.

Goran på AFAtt storytelling har en stor kraft märktes också när Goran Sehovac berättade om sig och sitt viktiga arbete som strateg på Arbetsförmedlingen. Han börjar i hörnet kring sig själv och hur han är klassificerad enligt de fack som vi lägger människor i son, gudfar, hundägare, jaktkille, strateg…alttsomallt 152 olika katergorier. Samma gäller alla andra som han möter i sitt arbete, det finns alltid en människa bakom varje kategori och genom att berätta historier får man fler knytpunkter till de personer som lyssnar. När Goran sen går vidare till att berätta om att han betraktar alla arbetslösa som intäkter och att det är en stor skillnad i hur du betraktar världen om vi ser varandra som intäkter istället för som problem. Så det han egentligen ville berätta om på sin dragning var hur vi som företagare kan tjäna pengar på AF. Det är en ovanlig vinkling och helt sann, dvs AF vill få ut sina personer på rätt ställe och vet att det behövs hjälp på traven.

Med Gorans sätt att ”storytella” som förebild har han fått mig att betrakta arbetsförmedlingen med nya ögon.

Det han gjorde var att berätta en historia som både rör både hjärtat och hjärnan. Gör din historia och öva vid varje tillfälle som du får. En god historia är aldrig fel!